maanantai 22. elokuuta 2016

5- AALTO -TRILOGIA ⎥ OSA 3
























Teoksen nimi: Viimeinen tähti
Alkuperäinen nimi: The Last Star
Kirjailija: Rick Yancey
Ilmestynyt: vuonna 2016
Suomennos: vuonna 2016
Kustantaja: WSOY
Kääntäjä: Ulla Selkälä
Sivumäärä: 316
Sarjassa ilmestynyt:
5. Aalto (5th Wave)
Ääretön meri (The Infinite Sea)
Takakannesta: Ne ovat Maan päällä, ne ovat avaruudessa, ne eivät ole missään. Ne haluavat anastaa maapallon, ne haluavat antaa sen meille. Ne tulivat tuhoamaan meidät, ne tulivat pelastamaan meidät. 
Näiden arvoitusten takana piilee kuitenkin yksi totuus: Cassie Sullivania on petetty. Niin on myös Hakaa, Zombia, Nugettia ja kaikkia planeettamme yli seitsemää miljardia entistä asukasta: Ensin heidät pettivät Toiset ja nyt me itse.
Kun Maan kohtalon hetki koittaa, ihmiskunnan viimeisten selviytyjien on tehtävä päätös: onko tärkeämpää pelastaa itsensä - vai se, mikä tekee meistä ihmisiä?
(Juonipaljastuksia vasta lopussa!)

Viimeiset osat kirjasarjoissa ovat kaikista pelottavampia, koska niihin kohdistuu niin paljon odotuksia. Riittävätkö sivut sille kaikelle mitä täytyy tapahtua? Onko loppu riittävän hyvä? Ja vaikka kaikki nämä onnistuisivat, lähes aina jään vain kaipaamaan lisää.

Kun luin viimeisen sivun ja suljin kirjan, eka ajatukseni oli, että näin päätetään trilogia.
Kun luin Ääretöntä merta, mä jossain kohtaa olin jo luovuttaa, koska mulla oli fiilis, että ei tää tästä voi muuttua paremmaksi. Kolmatta osaa lähdinkin lukemaan ihan vain siksi, että saisin tietää kuinka kaikki päättyy, mitään sen suurempia tunteita tuntematta hahmoja kohtaan. Mutta onneksi luin loppuun, enkä lopettanut kesken! Pitäisi ehkä vähän aikaa odottaa ja setviä ajatuksia, mutta niinhän minä en tee.
Eli siis MITÄ. LUIN. JUURI. ÄSKEN.

Selviävätkö kaikki viidennestä aallosta? 
Lähtölaskenta on alkanut. Kirja on jaettu neljään osaan, jokainen osa omistettu yhdelle päivälle, ennen kuin viidennen aallon sotilaat päästetään vapaaksi tuhoamaan koko maailma, tuhoamaan jokainen ihminen. 

SPOILEREITA, koska näistä on pakko avautua. Älä siis lue pidemmälle jos et halua lukea juonipaljastuksia!

*   *   *

5. Aalto -trilogia on ollut haastava arvioitava. Jatkuvaa miettimistä tähtien välillä!
En osaa järjestää mun ajatuksia tämän enempää, joten mennään taas listaamisella. #sorisiitä

Kolme tähteä seuraavista;

- Kertoja vaihtui jatkuvasti, mikä teki kirjasta sekavan tuntuisen. 

- Ehkä mulla meni sit vaan kaikki ihan ohi tai sitten se selitettiin niin, että olisi pitänyt lukea rivien välistä, mutta mikä oli se perimmäinen tarkoitus kaikelle tälle must-kill-all-the-humans -hommalle??
Nyt  näin jälkikäteen pohdittuna, miksi alieneiden piti tehdä se niin pitkän kaavan kautta? Miksi kaikki aallot? Miksei vaan suorilta posauta kaikkia pois? Nohjoo, siitä ei oltaisi saatu trilogiaa aikaiseksi. Trilogia loppui ja mulle jäi silti noinkin oleellinen asia roikkumaan ilmaan. Jossain  luettavassa tekstissä tai lukijassa on jotain vikaa.

- Haka oli raskaana. Siis mitä?? Mitenkä se oli tärkeää juonen kannalta? Nojoo, tavallaan. Maailmanloppu mutta ~ life finds a way ~ ja sillee mut.. ei.

- Mua ärsytti kaikki hahmot ja niiden teot jossain kohtaa, mutta eniten ehkä Evanin sankari-kompleksi.

- Evan oli special koska pystyi rakastamaan & muut alienit ei siihen pystynyt. Jee mikä storyline. Tää on jo nähty!

- Mun piti oikeen Googlen avulla tarkistaa minkä ikäinen Sammyn sanottiin olevan ensimmäisessä kirjassa ja vastaus oli, että 5-vuotias. Tekojen ja puheiden perusteella en kyllä väittäisi viisivuotiaaksi. Se söpö Nugetti joka esiteltiin ensimmäisessä kirjassa oli kadonnut ja tilalle oli tullut nuori aikuinen. Mietin sitten, että Sammy, väkisin lapsisotilaaksi värvätty, näkee kyllä maailman eri tavalla kuin muut ikäisensä. Mutta kysymys kuuluukin; pystyykö Sammyn aivot toimimaan niin kuin tässä? Mielestäni ei.

- Cassien ja Sammyn välit. Mua jäi niin harmittamaan se kuinka Sammy käyttäytyi Cassieta kohtaan. Ottaen huomioon kaikki se mitä Cassie teki Sammyn vuoksi.

- Myös epilogi jäi hämmentämään. Benin ja Marikan happy big family -hetki. Evanin muistot yms. palautettiin? Sams oli ihan ok sen kanssa että Cassie kuoli? Mitä ihmettä? Ja se Cassie-vauva?

- Olisin halunnut, että Haka uhraisi itsensä eikä Cassie.

Viisi tähteä seuraavista;

+ Alun flahback Cassien ja Sammyn isän nuoruuteen. Se oli ♥.

+ Mun viha-rakkaussuhde Evanin kanssa. Tämän teoksen syytä.

+ No se Evanin sankari-kompleksi oli (oikeesti) hauskaa luettavaa.

+ Rick Yancey teki Veronica Rothit (mutta onnistui siinä paremmin kuin Roth). Tavallaan aavistelin tämänlaisen lopun ja tavallaan en. En mä ollut silti valmistautunut tähän! 
Cassien viimeinen kappale oli kirjoitettu niin kauniisti, että mä en edes vihannut Cassieta siinä hetkessä.

+ Se ettei loppu ollut (ainakaan mulle) odotettavissa. Olin ihan varma, että esim. Evan ja Haka kuolisivat.

Kaiken kaikkiaan trilogian aloitusosa 5. Aalto oli tästä kolmikosta paras. Olen ihan sinut kaiken sen kanssa mitä tässä kolmannessa osassa tapahtui, muutamaa pikku miinusta lukuunottamatta. Ei kaduta, että tuli luettua. Tiedänpähän sitten ainakin mistä porukka mahdollisesti puhuu, kun on tästä trilogiasta kyse :-) 
 ★★★1/2☆

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! <3

Takaisin ylös