lauantai 16. helmikuuta 2019

NAOMI ALDERMAN: VOIMA















































Mistä mulle: arvostelukappale / ilmestynyt: 2019 / kustantaja: Gummerus / takakannesta:
"Naisen kämmenkupissa kytee salama. Hän käskee sitä iskemään.”
Tytöt ympäri maailmaa huomaavat, että ovat saaneet käsiinsä uuden kuolettavan voiman. He pystyvät antamaan sormenpäillään sähköiskuja ja aiheuttamaan tuskallista kipua, jopa kuoleman. Miehet ympäri maailmaa huomaavat, että valta on karannut heidän käsistään. Maailma on nyt asettumassa radikaalisti uuteen asentoon, jossa voima kuuluu naisille. Tyttöjen päivä on koittanut - mutta mihin se tulee johtamaan?
*   *   *
Olin tosi epäileväinen tätä kohtaan, jotenkin takakansiteksti ei tahtonut iskeä. Sitten luin jostain, että Barack Obama on valinnut tämän yhdeksi lempikirjakseen, joten ei tän nyt ihan kökkö pitäis olla! :D Annetaan tsäänssi.

Voimassa valta siirtyy naisille. Naiset pystyvät halutessaan tappamaan pelkällä sormenpäällään ja miehet huomaavat, että miesten valtakausi on ohitse. Tarinaa seurataan muutaman hahmon kautta: rikollisesta perheestä kotoisin olevan Roxyn, poliitikko Margotin ja kasvattiperheessä kasvaneesta Alliesta. Ainoa mies hahmo Tunde on youtube-toimittaja. Kaikilla erilainen tausta ja tie kuljettavana, mutta silti mä onnistuin sotkemaan aina Roxyn ja Allien. (en tajua:D) 
Mua ärsytti, että heti kun voima oli kaikilla naisilla, kaikki vain unohtivat emmätiä, empatian?? Siitä vaan porukkaa tappamaan, ihan vain koska pystyy. En usko että jokainen nainen pimahtais ihan sormia näpäyttämällä.

Mua suuresti ärsyttää takakansiteksti tässä. Tai siis, mulle tuli fiilis että noniiin tytöt nyt vähän saavat voimaa sormenpäähän tadaa. Mutta tää oli oikeesti todella tummasävyinen, välillä jopa ahdistava ja todella ärsyttävä. Pidin kirjan alusta, se lähti rytinällä liikkeelle! Multa meinas kuitenkin kadota mielenkiinto puolivälissä, mutta onneksi  tarina kuitenkin parani loppua kohden taas. Fiktiivinen kirjeenvaihto alussa, että kirjan lopussa oli hauska lisä, mut jotenkin se ei jaksanut iskeä muhun enää kun olin täysin puutunut kirjan keskivaiheilta. Sen oli vissiin tarkoitus olla semmoinen WOW-elementti mut mussa se sai ainoastaan aikaan aijaan. Oikeesti, mua niin harmittaa, että tää floppas mulle. 

2 kommenttia:

  1. Luin tän itse viime vuonna englanniksi, ja aika samat fiilikset jäi mullekin. Puuduttavaa, vähän väkisin kärjistettyä ja ihan ylihypetettyä kaikin puolin. Luulin pitkään, että en vaan tajua tästä mitään, koska luen niin harvoin muilla kielillä kuin suomeksi, mutta päädyin kyl kans lopulta siihen, että vika oli enemmän kirjassa kuin omassa ymmärryskyvyssäni. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa kiva kuulla, että siellä toinen joka ei oikein syttynyt tälle! Luulin myös, että vika oli enemmän minussa, kun olin lukenut niin monta ylistysarviota :D

      Poista

Kiitos kommentistasi! <3

Takaisin ylös